loading
Scena Polska
WSZYSTKO W RODZINIE
Ray Cooney
15. 4. 2025
19:00 | Dom Kultury TRISIA w Trzyńcu | TRP
25. 5. 2025
17:30 | Teatr im. A. Mickiewicza w Cieszynie

WSZYSTKO W RODZINIE

Ray Cooney

Reżyseria: Peter Gábor
Premiera: 1. 3. 2025

Ray Cooney (ur. 1932 w Londynie) - brytyjski pisarz i aktor. W swoich sztukach czerpie z najlep-
szych tradycji angielskich komedii z zawiłymi fabułami i specyficznym brytyjskim poczuciem humorem. „Wszystko w rodzinie” to kolejna znakomita farsa Raya Cooneya. Wszyscy, którzy świetnie bawili się na spektaklach „Mayday” i „Mayday 2”, muszą koniecznie zobaczyć również „Wszystko w rodzinie”. Sztukę tę uznaje się za najzabawniejsze dzieło Raya Cooneya – angielskiego mistrza farsy.


W londyńskim szpitalu św. Andrzeja personel przygotowuje się do wystawienia świątecznego przedstawienia dla pacjentów. Jednocześnie odbywa się tam zjazd neurologów. Połączenie tych dwóch wydarzeń sugeruje, że mogą się dziać rzeczy nieprzewidywalne. Doktor Mortimor, wysokiej klasy specjalista, ma wygłosić wykład, który może mu przynieść sławę. Niespodziewanie dowiaduje się o wizycie osoby, o której istnieniu nie miał pojęcia… W tym przedstawieniu najważniejsze są błyskotliwe dialogi, dowcip, zawrotna akcja i… graniczące z absurdem decyzje bohaterów.

 

inspicjent - Anna Kaczmarska
sufler - Iwona Bajger

reżyseria - Peter Gábor
przekład - Elżbieta Woźniak
scenografia - Michal Syrový
kostiumy - Alena Schäferová


premiera 1.03.2025

Więcej o spektaklu

Obsada
 

Recenze/recenzja na Wszystko w rodzinie

 

Diagnóza lhář

 

Jak umí lež zkomplikovat život ukázala Polská scéna v komedii Wszystko w rodzinie. Během reprízy v Kulturním domě Petra Bezruče bylo hlediště zaplněné jen zpola, hurónský smích přítomných ale naznačoval, že kdo nepřišel, připravil se o skvělý zážitek. Autor komedie, Ray Cooney, patří k současným dramatikům a jeho tvorba se na jevištích objevuje poměrně pravidelně, na scénách Těšínského divadla byl realizován například Mayday/1+1=3.

Humorné aspekty vycházejí z jednoduchých událostí, které jsou rozvedené do absurdních rozměrů a otevírají prostor pro herce s citem pro komedii. Z tohoto hlediska vyniklo na Polské scéně skvěle zvolené obsazení, herci na sebe skvěle reagovali, čemuž dozajista prospěla i volba režiséra. Tomasz Kłaptocz zmiňuje v rozhovoru pro Polar, že Peter Gábor umožnil souboru projevit vlastní intenci, zvláště v okamžicích, kde ho jako Slováka limitoval polský překlad.

Doktoru Dawidu Mortimorovi (Tomasz Kłaptocz) se nečekaně dostane příležitosti vystoupit na lékařské konferenci a zvýšit tak svou prestiž. Po nečekané návštěvě bývalé kolegyně Jane Tate (Katarzyna Kluz) se však dostává do zapeklité situace, důsledek jejich dávné nevěry totiž touží poznat svého otce. Kłaptocz vykreslil Dawida jako sebevědomého muže, jehož život se právě tříští a komiku situací buduje skrze absurdno, v němž se jeho postava ocitla. Obsazení Kluz do role matky dospělého syna byl vzhledem k věku představitelky odvážný krok, herečka však projevila velkou míru talentu, díky které nepůsobil fakt, že má Jane dospělého syna, nepřirozeně. Syna Leslieho pak ztvárnil Andrzej Ogłoza, který podtrhnul chlapcovu stále neukončenou pubertu a navzdory krátkého času, který v souboru ztvárnil, s kolegy výborně interagoval.

Dawid má spoustu dobrých důvodů, proč existenci syna zatajit. Jedním z nich je jeho manželka Rosemary (Barbara Szotek-Stonawski), jejíž grácii a zdánlivou nevědomost herečka skvěle vymazala závěrečnou scénou, kde je odhalena i její nevěra vůči manželovi. Na pomoc Dawidovi přichází jeho kolega Hubert Bonney (Grzegorz Widera), který otcovství vezme na sebe, nepočítá ovšem se skutečností, že se informace o údajném potomkovi dostane až k jeho matce (Anna Paprzyca). Paprzyca ukazuje láskyplnou babičku ochotnou porvat se za nalezeného vnuka, zatímco Widera exceloval svou sebevědomou prací s expresivními výrazy.

Další komplikace způsobuje skutečnost, že se chlapec zapletl s policejním orgánem v podání Marcina Kalety. Kaletův policista bilancuje mezi zodpovědným vykonavatele práva a zoufalstvím, k němuž ho přivádí podivné situace odehrávající se napříč nemocnicí. Například téměř smrtelný pád vrchní sestry (Lidia Chrzanówna), jejíž následné otupení sedativy vykresluje Chrzanówna skvělými gagy, v nichž jí místy sekundovala kolegyně Małgorzata Pikus jako zdravotní sestra. Celá situace jakoby zázrakem uniká řediteli nemocnice, siru Drakeovi, který se marně snaží zachovat vážnost právě probíhající konference – na rozdíl od jeho hereckého představitele Zbyška Radka, který až obdivuhodně zachovává vážnou tvář konfrontován s komickými situacemi rozehranými jeho kolegy.

Nelze nezmínit ani dvě postavy, které měly sice málo prostoru, ale za svými kolegy nijak nezaostávaly. Kamil Mularz jako Mike Connolly byl výrazný nejen jako lékař s divadelním duchem, ale zcela uvěřitelně nastoupil na scénu i ve svých ženských převlecích. Na druhé straně pak stál Bogdan Kokotek, jehož postava nesnesitelná zvláště svými zájmy byla po herecké stránce bravurně vykreslená.

Důležitou součástí inscenačního řešení bylo i skvělé využití prostoru. Autorem scénografie byl Michal Syrový, který lékařský pokoj vyzdobil v duchu vánoční doby, v níž se děj odehrává. Výborným prvkem bylo velké okno s římsou, na níž se tak mohly odehrávat dramatické scény. Alena Schäferová pak oblékla pány do elegantních smokingů a dámy do decentních, přesto krásných rób, zatímco zdravotnické oděvy sester připomínaly dnes již neužívané stejnokroje. V situacích, kdy se postavy snažily vydávat za někoho jiného, a to včetně crossdresingu, vytasila velmi výrazné kostýmy, které podtrhly skvělé komické vstupy herců.

Wszystko w rodzinie je zkrátka geniální inscenací, která nabízí divákům nejen oddech, ale také trochu ponaučení – lež umí člověku pěkně zavařit. Nakonec můžeme doufat, že se v našich zdravotnických zařízeních podobná dramata neodehrávají – při tak divokém programu by snad lékařům nezbyl na pacienty čas...

 

Magdalena Marie Franková

Psáno z reprízy 4. března 2025.

 

Překlad Elżbieta Woźniak, režie Peter Gábor, dramaturgie Joanna Wania, scénografie Michal Syrový, kostýmy Alena Schäferová.

Kolejne inscenizacje

ONDRASZEK Pan Łysej Góry - spektakl plenerowy

Szczegóły inscenizacji

TAJEMNICZY OGRÓD

Szczegóły inscenizacji